ФОЛКЛОРНО МУЗИЧКА РЕДАКЦИЈА
У извештајима о раду Центра за уметност и културу имамо податке о свим облицима културе која се догађала у Врбасу. Ни један податак из тог периода не помење фолклор као облик културног организовања. Према причама старих активиста, сада времешне господе, подсетили су нас да се фолклор углавном развијао у оквиру омладинских организација по насељеним местима, у фабрикама и школама. На тај начин негован је фолклор Русина, Мађара, Црногораца и Срба. Окупљања на чувеним игранкама, у салама ресторана и хотела, карактеристична су по томе да је свако упражњавао своје обичаје, песме и игру.
По речима др Оливере Васић, као и декана Академије професора Милана Михајловића, Вујчин, слови за једног од најзначајнијих сарадника, који осим прикупљања и бележења игара на терену, преноси и знање на семинарима практично и предавајући на истим. У едицији Центра за проучавање народних игара Србије, објављено је и шест радова врбаског сарадника1. Поред тога, као истакнути полазник семинара постаје асистент познатим кореографима са подручја Југославије и не само он него и чланови фолклора: Нада Сладић, Гордана Радошевић(Шимун), Весна Шведић, Вера Лубурић, Драгица Радовић, Славко Николић, Ратко Мештер, Родољуб Самарџић, Душан Вујчин, Јована Вујчин, Марија Павић, Павле Жижић, Јелена Додеровић, Ђина Пејовић,… Љубомир Вујчин је асистирао Добривоју Путнику, Десанки Ђорђевић, Владимиру Шоћу, Станиславу Вишинском, Беати Готарди Павловски и Славку Пановићу. Да би подигао ниво Фолклорног ансамбла, Дом културе позива истакнуте кореографе за поставку својих најбољих кореографија. Међу њима су: Саво Вучковић, Владо Мандичевски, Добривоје Путник, др Иван Иванчан, Драган Пауновић, Деса Ђорђрвић, Видосав Багур, Ибиш Кујевић, Славко Пановић... Након, ових врсних кореографа, а на основу својих теренских истраживања и сам поставља кореографије које, уз ове поретходне, нашем ансамблу доносе десетине златних, сребрних и бронзаних статуа, награда, признања, диплома, захвалница, на домаћим и страним фестивалима:
• Октобарска награда Врбаса,
• Пинкијева награда омладине Југославије
• Плакета Синдиката Југославије,
• Златни јастук Фестивала у Сегедину,
• преко 10 златних плакета на Фестивалу Савеза музичких друштава Војводине,
• 4 сребрне плакете такође у Руми
• 3 бронзане плакете у Руми,
• Гран при, међународног фестивала у Измиру- Турска,
• Златни ован у Сочију- Русија
На сцену је постављено на десетине кореографија:
• Мађарске игре “Чардаш,”
• Украјинска игра “ Хопак,”
• Игре из Црне Горе,” Коло коло вито коло,”
• Игре из Сарајевског поља,
• Игре из Баната “Ђурђевска кишица,”
• “Међимурска писана недеља,”
• Игре из Лесковца “ Врбо врбичице,”
• Игре из Западне Херцеговине,
• Ибарски Колашин “ За ледене стене,”
• Бачка свадба “ Кад се крену момку по девојку,”
• “Петровске лиле” игре са Голије,
• Буњевачке игре” Дивојачки вашар”,
• Шокачке игре “Краљице,”-Бачки Моноштор,
• “Рече чича да ме жени”, Ниш,
• “Лазарице,”игре из Пчиње,
• “ Дели Агуш,”игре из Гњилана,
• “ Шта се оно тамо бели,” Владичин Хан,
• “Гугутка гука,”игре из Босилеграда,
• Брусник, “Од како сам ја девојче”,
• Димитровград, “Пошла тројанка на воду”,
• Ире из београдске посавине,
• Српске игре из околине Куманова,
• Горењски плесови,
• Мозаик са Косова,
• “ Врсута” игра из Спича,
• “Ал су лепе те сомборске секе,” игре из Сомбора
Ове кореографије имали су прилике да виде:
• Немачка: Западни Берлин, Билефелд, Паденборн, Ален, Штутгард, Хелброн, Ројтлинген.
• Швајцарска: Ст. Гален, Госау, Лугано, Сион, Вевеј, Ивердон, Фрибур.
• Италија: Римини, Каљари, Нуоро.
• Пољска: Радом.
• Мађарска: Сегедин, Српски Ковин, Ловра, Помаз, Атањ, Баја,Печуј, Херцег Сантово.
• Холандија: Хеино, Шаген.
• Русија: Сочи.
• Румунија: Тулча.
• Бугарска: Китен,
• Турска: Измир, Дидим.
• Египат: Исмаилија, Каиро.
• Канада: Корновол, Дромонвил, Онтарио.
• Југославија: Сарајево, Подгорица, Будва, Цетиње, Котор, Бијело Поље, Рожаје, Гусиње, Приштина, Титов Велес, Нова Градишка, Бања Лука, Тузла, Славонски Брод, Београд, Нови Сад, Суботица, Б. Палканка, Сомбор, Б. Топола, Сечањ, Рума, Краљево, Пожаревац, Александровац, Костолац…
Захваљујући великим успесима, како на домаћој, тако и на међународној сцени, фолклор Врбаса у стручним круговима постаје центар фолклорног стваралаштва. Захваљујући томе 2007. године, постаје домаћин Европске смотре српског фолклора. Као добар домаћин и изузетан организатор себе кандидује за домаћина, нјпрестижнијег фолклорног фестивала у покрајини “Фестивал фолклорних традиција народа и народности Војводине – Велики Панонски вашар,” у чијем оквиру се одржава и сајам старих заната и етно кухиње. Близу две хиљаде учесника из свих крајева Војводине, са етно програмима народа који живе на овом тлу, представе своја умећа у три фестивалска дана. Уз госте и пратећи програм, са посебном темом за сваку годину, пледира да у будућности буде и туристички потенцијал Врбаса. У оквиру тринаестогодишњег трајања у Врбасу, савке године фестивал има домаћина, неког од народа с подручја Војводине. који се представља својим обичајима, игром и песмом. До сада су домаћини били Мађари, Украјинци, Црногорци, Роми, Срби из Босанске крајине…Суорганизатори су Савез за уметничко стваралаштво аматера Војводине, Центар за физичку културу “ Драго Јововић,” и Општина Врбас.
Последње четири године, Савез за уметничко стваралаштво аматера Војводине, Скупштина општине Врбас, Културни центар и хотел “ Бачка,” су организатори семинара за чување нематеријалне културне баштине са подручја Србије.
Врбаска публика имала је прилику да угости многе фолклорне ансамбле из света, са којима је сарађивао Ансамбл Врбаса. Код нас су гостовали Пољаци, Грци, Шпанци, Португалци, Французи, Мађари, Словаци, Италијани, Руси, чувари нашег фолклора у дијаспори из Немачке, Швајцарске, Америке, Аустрије и бивших република Југославије.
БАЛЕТ
• Штрумпфови,
• Снежана и седам патуљака,
• Пепељуга,
• Ноћ и дан,
• Девојчица са шибицама,
• Мала сирена,
• Руска игра,
• Циганска игра,
• Шта се коме свиђа, балет, на музику Чајковског и Листа (Сања Тодорић кореограф)
• Балетски перформанси:
• “ Канал,”
• “Египат,”
• “ Грчка,”
• “Балетски час”
За многе од ових представа добијене су највеће награде: “Снежана и седам патуљака” је добила на “Мајским играма” у Бечеју награде за костим, кореографију, сценографију и оригиналну музику, а у Кључу на Савезној смотри прву место. “Пепељуга” такође у Бечеју прво место и пласман на Републичку смотру у Жабарима, где наступа ван конкуренције. Ову представу као и “ Девојчицу са шибицама” снима ТВ Нови Сад и приказује у својим програмима. “Девојчица са шибицама”, као и “ Мала Сирена” стижу на “Мајским играма” до првог места за костим, музику, сцену. Успех балета забележен је у емисији Трећег програма РТВ Београда.Често су наступали без конкуренције на више фестивала, а међу награђеним појединцима су се нашле: Драгана Рудовић, Ивана Цили, Адријана Вуканић, Мира Радованов, Славица Мусић, Славица Војводић, Гордана Јокић, Хајналка Башић, Ана Стокућа, ДијанаРогановић, Тамара Ускоковић, Тијана Деспот.2 На жалост, одласком педагога Катице Вујановић, уз неколико покушаја хонорарних сарадника балет се угасио.
ХОР
- Документ Музичке академије Београд, бр.01.1529/03 од 9.9.2003. године
- Уредник Бошко М. Новаковић,” Олимп у равници,” Нови Сад, 1998. године, стр. 79.
- https://youtu.be/vwbujH6Bel4, Видео поводом седам година постојања хора „Бачки певачи“